Rolsocialisatie
grijpt plaats telkens men met nieuwe sociale situaties geconfronteerd wordt of op nieuwe sociale posities terecht komt
- leren van nieuwe rollen is een dynamisch aanpassingsproces waaraan het individu zelf ook een persoonlijke dimensie geeft
- impact van de (re)socialisering is geringer, omdat men doorgaans minder fysisch en psychisch bij deze (latere) processen betrokken is
- proces van verschillende stadia, waarvan elk stadium een wisselwerking omvat tussen de rol – aspirant en de vanuit de omgeving geïnduceerde rolverwachtingen
- anticiperende fase: mentale voorbereiding op rolvervulling
® rol – aspirant koestert een aantal gestereotypeerde en enigszins geïdealiseerde verwachtingen omtrent de rolvervulling
- formele fase: conformiteit aan de formele rolverwachtingen
® neofiet gaat de sociale positie innemen en leert de officiële en formele verwachtingen, die samengaan met de nieuwe rol, van binnenuit
- informele fase: aandacht voor de informele rolverwachtingen
® rolbekleder verwerft een zekere flexibiliteit en past zijn rol aan aan eigen ervaringen en/of objectieven
- persoonlijke fase: creatieve invulling van de rol
® rolbekleder is in staat zijn eigen verwachtingen en opvattingen op te dringen aan de rol